Monday, October 6, 2014

Kisah disebalik MIMALAND Gombak


Mesti ramai tak tahu pasal Mimaland kan? Mimaland ialah sebuah taman rekreasi di Gombak, Selangor, Malaysia. Ia dibuka pada tahun 1975. Pada 1994 taman tersebut telah ditutup disebabkan oleh tanah runtuh berbahaya.

Mimaland semasa ia beroperasi

Setelah bertahun-tahun Mimaland beroperasi, seorang warganegara Singapura berusia 27 tahun maut dalam satu kemalangan di kawasan papan luncur air gergasi Mimaland pada Januari 1993. Kejadian malang itu mengejutkan orang ramai dan memaksa pihak Mimaland menutup sementara kawasan yang terlibat iaitu kolam renang dan papan luncurnya. Selepas kerja-kerja penambahbaikan dilakukan Mimaland kembali dibuka kepada orang ramai. Bagaimanapun, satu kejadian kecil tanah runtuh telah menyebabkan berlakunya kerosakan pada dinding kolam renang yang sama pada Mei 1994. Kejadian ini menyebabkan air lumpur memasuki kolam renang tersebut menyebabkan kawasan tersebut ditutup kepada orang ramai.
Beberapa pihak termasuk agensi kerajaan kemudiannya telah menyeret pihak pengurusan Mimaland ke mahkamah di atas beberapa dakwaan kesalahan, antaranya ialah kelemahan dalam kawalan keselamatan, serta menjadi punca kepada beberapa masalah. Sepanjang perbicaraan kes tersebut pihak mahkamah telah menghalang Mimaland daripada meneruskan operasinya. Akibat tidak dapat lagi bertahan tanpa beroperasi, Mimaland akhirnya terpaksa menutup terus pintunya buat selama-lamanya pada 1994. Kesan peninggalan Mimaland masih wujud hingga kini di lokasi GPS 3.283458, 101.724069.

DAN SEKARANG! IA TELAH MENJADI TEMPAT GENG PARANORMAL MENCARI BAHAN MEREKA!


1 comment:

  1. Pragmatic Play rolls out new games for mobile casinos
    Pragmatic Play is 서산 출장샵 one of the newest game developers to hit the 광명 출장안마 iGaming scene. It was launched in 2014 세종특별자치 출장마사지 and 용인 출장마사지 has since grown 충청남도 출장마사지 into a multi-product

    ReplyDelete